Sunday 6 March 2011

BUNGA KERTAS PUTIH itu Bersih, Cantik and Suci......

Putih kaler y sgt cantik hehehe ni suma psl POKOK BUNGA KERTAS PUTIH (nama inggeris: bougainvillea)..bunga kertas ni da bermcm2 jenis kaler slen kaler putih ni da gak y kaler kuning, ungu, oren, merah, pink n campuran berbagai kaler yang kembang n berbunga spjg tahun. dberi nama bunga kertas sbb ciri2 pd bunganye y nipis dan cam kertas. ia berbatang keras dan terdapat duri tp duri ni xla tajam cm duri bunga ros..

Bunga kertas ni di tanam dgn keratan batang y blh d tnm dlm beg plastik, pasu atau terus ats tanah. pokok bunga kertas mudah didapati dan byk ditanam di kawasan rumah, di taman2 dan juga telah mjadi tmbuhan hiasan utk landskap taman.

 
- bunga kertas putih (first bonsai besar) -

Rumah aku jugak di penuhi dgn bunga kertas tp dis time aku nk cita psl bunga kertas putih aje. Merujuk gambar diatas, itu adalah antara koleksi bunga kertas putih y besar kt umah aku..tuan dia nk wat bonsai tp xbape nk jd. Pokok ni abg aku rempat dr umah mentua abg sulung, dorg nk buang tp abg aku ni pecinta pokok so dia pn ambk utk penjagaan strusnye. hasilnye, tumbuh segar dlm pasu (2 pn sbb aku n mak aku y rajin ni kena siram)..walaupn pokok ni da tua tp still dpt mghasilkn bunga y byk lg cantik..pedoman y dpt d ambk: xsmestinya barang lama@tua itu tiada nilainye..bg org y tahu mghayatinye,dpt merasai nilai2 seni pd pokok ni tp bg aku, aku hny nampak sbatang pokok bunga kertas putih aje..

- bunga kertas putih (second bonsai besar) -

ni lagi satu koleksi bonsai bunga kertas tp belum diproses mjadi bonsai lg. pokok ni abg aku dpt thun lps, ni pn dia rempat dari kawan dia kt kangar.oleh sbb pokok ni agak besar berbanding y stu lg so abg aku tpksa order lori utk angkut blk rumah and tpaksa cari org utk angkat pokok ni gak..aku dgn abg aku tlh bgandingn bahu tanam pokok ni.,..kerana kagum dekkerajinan aku, abg aku suruh potong ranting2 y xdperlukan..alik2 aku dh tpotong bhgian y penting tp bkn salah aku tp dia y suruh so tpksa kne tongkat dgn kayu..klu x pokok 2 rebah ke bumi la hehehe..dlm ms 2jam lbh siap d tanam ngn pasu buatan sendri..

- bentuk batang (second bonsai besar) -

Mula ms dpt hny dahan n batang smata2 tp dlm msa smggu lps tanam trus tumbuh2 pucuk baru, betapa mudahnye dia hidup (sbb akar dia dah ada)..oleh sbb pokok ni tanam trus ats tanah so ia cepat mbesar dr y dlm pasu. Landskap rumah aku bertambah2 cantik bla pokok ni berbunga menambahkan kesucian hehehe..

- rimbunan bunga y mekar -

Rimbunan bunga y sangat byk sampai aku xlarat nk myapu. Bunga dia mudah gugur ke bumi dan sgt ringan, bla angin dtg je, halaman umah aku penuh la bunga2 y berguguran....

xoxo
buntal-buntal

No comments:

Post a Comment