Monday 21 March 2011

BUAH NIPAH..isinya sedap

Kali ni cerita aku pasal pokok nipah yang tumbuh belakang rumah aku..Selalunya pokok nipah tumbuh di kawasan paya dan kawasan yang berair seperti tepi sungai, tepi kolam dan tepi parit. Nipah boleh tumbuh atas tanah dan dalam air. Teringat masa aku kanak-kanak dulu, abang aku selalu cari ikan karin di celah2 dahan nipah. Tip untuk mencari ikan karin, kalau ada buih di celah2 dahan nipah gerenti ada ikan karin. Abang aku siap wat bisnes jual ikan karin tp 2 dulu ar sekarang dah bankrup hahaha..

Apa 2 ikan karin??? orang kampung panggil ikan karin, bahasa bandarnya ikan pelaga tp xsecantik ikan pelaga yang jual kt kedai la. Ikan karin selalu orang buat laga, nanti ikan karin ni akan kembang masa 2 ar ikan karin ni nampak cantik.Sekarang ni dah xde budak-budak yang nak cari ikan karin lagi, mungkin ramai orang xtau. 

- pokok nipah -

Berbalik kepada pokok nipah, pokok ni sama macam pokok nyior, maksud aku pokok serbaguna sbb suma bahagiannya ada kegunaan. Daunnya boleh dibuat atap rumah, dan dianyam untuk menbuat dinding rumah atau dinding khemah. 

Ayah aku lak guna daun nipah ni untuk buat balut tembakau so jadi la rokok, orang kampung panggil rokok daun. Daun nipah boleh juga untuk balut otak-otak tp kebanyakkan orang guna daun nyior (semalam aku beli otak-otak, diorang balut guna daun nipah).


- bunga nipah dan buah nipah masih kecil -

Yang paling famous pasal nipah ini adalah nira nipah. Nira nipah datangnya dari tandan buah yang dilentur2, kemudian buah nipah dicantas so keluar la air yang dinamakan nira. Tapi nak melenturkan tandan buah nipah ni ada caranya, klu tersilap jawapanya xde ar nira..Air nira jernih tapi kalau dibiar saje air nira akan jadi masam dan keruh. Masa yang sesuai nak ambil air nira ni waktu pagi atau tengah malam.

Buah nipah yang dicantas td jangan dibuang saja sbb dalam buah nipah ni ada isi yang manis. itu pun kalau yang bernasib baik la dapat isi yang masih lembut lagi..Kalau buah yang terlalu tua, isi dia akan jadi keras so xsedap ar untuk dimakan..
- buah nipah yang dah matang -


xoxo
buntal-buntal

No comments:

Post a Comment