Thursday 16 June 2011

CILI PADI atau CABAI...cubalah rasa pedasnye

Tanamam yang sering ditanam disekitar rumah adalah pokok cili ataupun cabai. Mudah tumbuh dan senang hendak dijaga. Semua gambar pokok cabai ni aku snap dari kebun maksu aku..Dia ambil benih ini dari saudara dia. Pokok ini jenis berbuah lebat, besar dan pokok yang kecil renek..

- masih hijau lagi cabai ni -

Pokok yang macam inilah best untuk ditanam, walaupun pokok kecil tapi berbuah lebat. Cabai ini ada pelbagai jenis, kalau yang tumbuh merata tempat 2 orang panggil cabai burung. Sebab tumbuh dari najis burung yang makan cabai 2 tapi betul atau tidak 2 aku xpasti le...

- pokok renek dan kecik tapi buah banyak -


- ini ada yang dah masak, boleh di petik -

Kadang-kadang, pokok cabai ni susah juga nak jaga sebab mudah kena serangan serangga dan kulat. Selalunya kena serangan bena putih la,yang buat pokok cabai mati..Pokok cabai kat rumah aku selalu kena serangan bena putih, mak aku sampai naik geram so terpaksalah tiap-tiap hari g buang bena yang ada kat daun..

- nampak macam sedap je bila kaler merah tapi awas pedas !! -


xoxo
buntal-buntal

No comments:

Post a Comment